اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله انتخاب رشته تحصیلی از سری مقالات گوناگون با 61 صفحه و فرمت اجرایی PDF

یکی از مشکلات عمومی دانش آموزان و دانشجویان عدم آگاهی و آشنایی آنان با گام ها و مراحل انتخاب رشته تحصیلی است و همین امر باعث شده است که علیرغم تلاش های همه جانبه مشاورین در هدایت و راهنمایی تحصیلی، با هم هر ساله شاهد انتخاب های نادرست و غیر واقع بینانه انتخاب رشته باشیم.

مشاورین از جمله افرادی هستند که می توانند در زمینه انتخاب رشته آگاهانه کمک های موثری را ارائه دهند و یکی از ابزارهایی که می تواند به مشاورین در انجام وظایفشان یاری رساند، تدریس دروس برنامه ریزی است، چرا که با نگاهی به هدف کلی درس برنامه ریزی (تحقق بخشیدن به گام ها و مراحل انتخاب رشته آگاهانه) و اهداف جزئی آن، به خوبی در می یابیم که بین اهداف درس برنامه ریزی و وظایف مشاورین همپوشی زیادی وجود دارد، به عبارتی اهداف آن در راستای وظایف مشاورین می باشد.

چنانچه مشاورین تدریس درس برنامه ریزی را به عهده گیرند، وظیفه خود را در ارائه خدمات راهنمایی تحصیلی و شغلی به نحو موثرتری می توانند ایفا کنند چرا که از زمان و فرصت کافی جهت برگزاری راهنمایی ها و مشاوره های گروهی در زمینه آشنایی با گام ها و مراحل انتخاب رشته آگاهانه برخوردارند.

مقاله انتخاب رشته تحصیلی که اکنون شما در حال مطالعه توضیحات آن از سایت دانلود آرتیکل می باشید، به جرات می توان این ادعا را داشت که یکی از کامل ترین مقالات در مورد انتخاب رشته می باشد که قرار است آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است را در این جا بیان می کنیم. در ابتدای مقاله پیرامون چگونگی انتخاب رشته صحیح مطلبی نوشته شده است. در ادامه عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشگاهی بیان شده است. سپس انتخاب رشته و اهمیت آن مورد بررسی قرار گرفته شده است. ملاک های انتخاب رشته درست یکی دیگر از موضوعاتی است که در این مقاله دیده می شود. و در آخر راهنمای گام به گام انتخاب رشته برای شما عزیزان نوشته شده است.

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی

گام ها و مراحل انتخاب رشته

آیا تا به حال با این موقعیت مواجه شده اید که دانش آموزان و اولیا آنها از شما سوال کنند که به نظر شما بهترین رشته تحصیلی کدامین رشته است؟ پاسخ شما به این سوال چه بوده است؟ شما کدام رشته تحصیلی را به عنوان بهترین رشته معرفی کرده اید. آیا اساساً این سوال پاسخ مشخصی دارد؟ آیا اساساً شکل سوال فی نفسه درست است؟

معمولاً در اوایل مقطع متوسطه که دانش آموزان ناگزیر از برنامه ریزی تحصیلی هستند این سوال ذهن اکثر دانش آموزان ما را به خود مشغول می کند. برای پاسخ به این سوال اولین قدم آن است که تعریفی از بهترین رشته داشته باشیم. ولی آیا همه افراد تعریف واحدی از بهترین رشته دارند؟ از نظر بعضی افراد بهترین رشته، رشته ای است که موقعیت و منزلت آنها را در فامیل و خانواده تامین و حفظ می کند، از نظر بعضی دیگر بهترین رشته، رشته ای است که مورد علاقه آنها باشد و غیره.

واقعیت آن است که برای افراد بنا به تفاوت های فردی، شخصیتی، هوشی و تفاوت در آمال، آرزوها، اهداف و ارزش های شان، تعریف متفاوتی از بهترین رشته می تواند وجود داشته باشد. بنابراین بسته به تفاوت های فردی و این که دانش آموز چه تعریفی از بهترین رشته داشته باشد، این سوال قطعاً پاسخ متفاوتی را نیز برای آن دانش آموز خواهد داشت.

بنابراین بهتر است دانش آموزان راهنمایی شوند که با کمی تغییر در ساختار سوال، سوال را این طور مطرح کنند که بهترین رشته برای من کدام رشته است؟ یا بهترین تصمیم گیری تحصیلی و شغلی برای من کدام است؟ تنها در این صورت است که پاسخگویی به این سوال ممکن و عملی می شود و امکان دستیابی ما به پاسخ درست فراهم می شود چرا که به تعداد دانش آموزان، برای این سوال پاسخ های متفاوتی وجود دارد.

برای پاسخگویی به این سوال دانش آموزان و کمک به آنان در برنامه ریزی تحصیلی و شغلی آگاهانه و گرفتن تصمیمات ثمربخش و واقع بینانه در مورد تحصیل و شغل کار در گام اول باید از دانش آموزان بخواهیم که هدف های تحصیلی و شغلی خود را تعیین کنند و در مسیر انتخاب هدف های تحصیلی – شغلی، آنان را در خودشناسی که از ضروریات انتخاب هدف است، یاری رسانیم چرا که دانش آموزان تا شناخت درستی از استعدادها، علایق، ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، امکانات و محدودیت های خود نداشته باشند طبعاً نمی توانند در انتخال اهداف تحصیلی و شغلی خود واقع بینانه عمل کنند.

در گام دوم دانش آموزان باید راه های رسیدن به هدف های تحصیلی و شغلی خود را بررسی کنند و بهترین راه رسیدن به هدف را انتخاب کنند که لازمه آن برخورداری از اطلاعات لازم در زمینه امکانات و فرصت های تحصیلی و شغلی موجود در جامعه و مقایسه آنها با یکدیگر است.

یعنی داشتن اطلاعات درباره شاخه ها، رشته ها، اهداف هر یک از رشته ها، نحوه ادامه تحصیل در آنها، توانایی های مورد لزوم رشته ها و چشم انداز آینده رشته هاست و در گام سوم تصمیم گیری و انتخاب رشته ای منطبق بر ویژگی های فردی که زمینه ساز موفقیت های آتی آنها است، تکمیل کننده کار می باشد. توجه داشته باشیم که تنها در جریان این مراحل است که بهترین رشته تحصیلی – شغلی برای هر دانش آموز روشن و مشخص می شود و انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی تحقق می یابد.

اهمیت انتخاب رشته

اهمیت انتخاب رشته

نقش و اهمیت استعداد در انتخاب رشته

افراد از نظر استعدادها، توانایی ها و مهارت ها متفاوت اند و از طرفی رشته های تحصیلی مختلف و به طبع آن مشاغل مختلف نیز به توانایی های متفاوتی نیاز دارند و برای موفقیت در هر رشته تحصیلی – شغلی میزان معینی از توانایی ها و مهارت ها لازم و ضروری است.

فرد کم هوشی که شغلی را انتخاب می کند که انجام ن مستلزم هوش و توانایی ذهنی در سطح بالا است، در آن کار موفق نخواهد شد و برعکس کسی که با هوش زیاد شغلی را انتخاب می کند که انجام آن به هوش زیاد نیازی ندارد، آن شغل برایش کسالت آور خواهد بود.

لازم به تذکر است که مهمترین عامل در راهنمایی تحصیلی و شغلی، توانایی دانش آموز می باشد، زیرا اگر فرد در انجام کاری توانایی داشته باشد، زمینه های ایجاد علاقه نیز فراهم می شود ولی عکس مطلب صادق نیست یعنی وجود علاقه صرف به رشته و یا شغلی، استعداد را به دنبال خود نمی آورد چرا که استعداد امری فطری و ذاتی است در حالی که علاقه اکتسابی است.

در توضیح این مطلب می توانیم بگوییم که یکی از دلایلی که کاری را بیشتر دوست داریم این است که می توانیم آن را بهتر از سایرین انجام دهیم. مثلاً دو دانش آموز ممکن است به یک اندازه به ماشین نویسی علاقه مند باشند و هر دو لاه هم فراگیری این فن را آغاز کنند ولی اگر یکی از آنها به عللی مثلاً عدم برخورداری از استعداد کافی در آن زمینه خاص نتواند، در فراگیری آن پیشرفت کند احتمالاً علاقه خود را از دست خواهد داد.

دانلود مقاله انتخاب رشته

دانلود مقاله انتخاب رشته

نقش و اهمیت ارزش ها در انتخاب رشته

چنانچه افراد بر اساس ارزش های خود درباره رشته تحصیلی دست به انتخاب های اقناع کننده و معنی دار بزنند، در برابر فشارهای ناشی از ارزش های منفی و مخالف می توانند مقاومت کرده و حتی اگر عرصه بر آنها تنگ شود، باز هم نهایت تلاش خود را می کنند تا با چنگ و دندان به هدف خود بچسبند.

به عبارتی ارزش ها، انرژی لازم برای رسیدن به هدف را در فرد تامین می کنند. بنابراین می توان گفت اگر تا به حال فرد هیچ قدمی در راه رسیدن به اهداف و خواسته های خود نداشته است لازم است اهدافش را از نو مورد ارزیابی قرار دهد چرا که فرض قضیه بر این است که اگر چیزی واقعاً برای او اهمیت داشته باشد و جزء ارزش های او باشد، به عنوان موتور محرکی او را به اقدام وا می دارد. از طرفی چنانچه تصمیمات ما در زندگی همسو با ارزش هایمان نباشد احساس ناخوشایندی پیدا خواهیم کرد.

فرآیند تبیین ارزش ها در حقیقت بخش مهمی از رشد است. افراد مستقل، فرهیخته و موفق بر اساس ارزش های خود عمل می کنند نه ارزش های دیگران و این کار آنها را از بلاتکلیفی و بی تصمیمی خلاصی می بخشد و بر رضایت و اعتماد به نفس آنان می افزاید. از نظر آنها اهمیتی ندارد آخرش چه می شود، هر چه باشد آنها افسار زندگی خود را در دست گرفته اند و مسئولیت اعمال و تصمیم گیری های خود را پذیرفته اند.

افراد در مواجهه با برنامه ریزی تحصیلی و شغلی غالباً در می مانند چطور از بین امکانات متعددی که در ذهن دارند، یک رشته یا شغل را انتخاب کنند. این دقیقاً همان زمانی است که اطلاع از ارزش ها بیشترین اهمیت را دارد. بیایید فکر کنیم شما کشف کرده اید سه اولویت اول ارزشی شما درآمد، کمک به دیگران و امنیت است.

شما در این فکرید که هنرمند، هنرپیشه یا معلم سخنرانی شوید و این توانایی در شما هست که در هر کدام از این نقش ها حتی همزمان خوش بدرخشید. با وجود این برای انتخاب یکی از مسیرها را تأمین می کند و شما به احتمال بسیار از این نوع انتخاب بیشترین موفقیت و شادکامی را نصیب خود خواهید کرد. در این مورد معلم سخنرانی بهتر از همه ارزش های مزبور را در بر می گیرد.

  • ۹۶/۱۲/۰۱
  • مجید مرادی

نظرات (۱)

  • همیار رایانه
  • همیار رایانه (9099071728 )  پاسخگوی تلفنی سوالات و مشکلات رایانه، موبایل ، تبلت ، لب تاب، مشکلات اینستاگرام و تلگرام و ....

    وبلاگ عالی  و مطالب آموزنده  و مفید  بود .

    همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل

    شماره تماس  9099071728 

    www.hamyarrayaneh.ir  سایت:

    تلگرام : https://t.me/HamyarRayaneh

    اینستاگرام :

    https://instagram.com/_u/hamyarrayaneh

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی