اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله تأثیرات ناشی از تردد خودروهای آفرود بر اکوسیستم های طبیعی از سری مقالات رایگان با 24 صفحه و فرمت اجرایی PDF

تأثیر آفرود ها بر اکوسیستم ها موضوع این مطلب می باشد که قرار است آن را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. فایل این مقاله توسط جناب آقای فرهاد پورنصیری برای ما ارسال شده که نهایت تشکر را از این بزرگوار داریم. این مقاله قرار است برای اولین بار توسط سایت دانلود آرتیکل منتشر شود. پس با ما همراه باشید و اطلاعات لازم و خوبی را در این زمینه بدست آورید.

دانلود مقاله تأثیرات تردد خودروهای آفرود بر اکوسیستم های طبیعی

دانلود مقاله تأثیرات تردد خودروهای آفرود بر اکوسیستم های طبیعی

تأثیر آفرود ها بر اکوسیستم ها

سالهاست که اثرات اتومبیل رانی آفرود بر روی اکوسیستم ها در سراسر جهان موضوع بحث بوده است. در ایالات متحده، در دهه 1970، هنگامی که محیط زیست با استفاده از آفرودها در املاک فدرال با مشکلاتی مواجه شد، تحقیقات علمی برای ارزیابی این اثرات زیست محیطی بر برخی مناطق حفاظت شده کالیفرنیا انجام شد. یافته های این تحقیق در کتاب “اثرات زیست محیطی اتومبیل های آفرود” منتشر شده است. اخیرا هم کتابی تحت عنوان “no place distant” مورد مطالعه قرار گرفت و داستان کامل‌تری از اثرات مخرب بر تمام جاده ها را در زمین های عمومی آمریکا منتشر کرد.

این مقاله در نظر دارد اثرات مخرب ترافیکی آفرودها بر روی اکوسیستم ها را مورد برسی قرار دهد. بر اساس نظریه “کوکلمن”، مشکلات مربوط به ترافیک آفرودها توسط خیلی از  گروه های کاربر این اتومبیل ها، گروه های حافظ محیط زیست، ادارات دولتی و فدرال، جوامع حرفه ای، دانشمندان، شورای کیفیت محیط زیست ایالات متحده، دادگاه های ایالتی، کنگره و دو رئیس جمهور سابق به رسمیت شناخته شده و روشن است و این امر باعث شد دستورالعمل شماره 11644 1972 برای کنترل مصرف این اتومبیل ها در زمین های عمومی و فدرال صادر شود. این دستور العمل به دنبال دستورالعمل 11989 در سال 1977 بود و  بلافاصله در جهت کاستن اثرات قابل توجه این خودروها بر روی اکوسیستم ها اتخاذ شد و خیلی از مسیرهای پیاده روی به روی اتومبیل های آفرود بسته شد.

بر اساس نظریه “شریدان” استفاده از اتومبیل های آفرود یک مشکل مدیریتی شناخته شده در بیابان های جنوب غربی ایالات متحده و دیگر نقاط بود. بسیاری از دوست داران اتومبیل های آفرود به دلیل آنکه از مسیر های همیشگی و تکراری راه ها خسته شده اند، برای رسیدن به لذت بیشتر و رسیدن به مناطق سنتی و به مکان های دورتر از این اتومبیل ها استفاده میکنند. این وسیله نقلیه میتواند در مناطق گِلی، شن، ماسه و آب یعنی جاهایی که در آن وسایل استاندارد نمی توانند حرکت کنند تردد نمایند.

فروش خودروهای آفرود طی دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. لذا فعالیت آفرودها در امتداد آبراهه ها نیز افزایش یافته است. در تگزاس اخیرا در حوضه آبگیر های ایالت تگزاس جایی که پیش از این هیچ اتومبیلی دیده نشده بود رد لاستیک آفرودها دیده شد. این بدین معناست که در آینده احتمال حضور این خودروها در این مناطق بالاتر خواهد رفت. یک نگرانی مشترک بین اکولوژیست ها و گروه های زیست محیطی، میزان تاثیر این وسایل بر اکوسیستم های حساس است.

طبق نظر «هاولیک» آفرودها عموما در نزدیکی رودخانه ها و دریاچه ها تردد می کنند و تهدید جدی برای آلودگی آب به‌حساب می آیند. با استفاده از آفرودها سالانه بیش از 80 میلیون نفر – روز بازدید در جنگل ها و سواحل ملی توسط گردشگران اتفاق می افتد، ده ها میلیون گالن بنزین و روغن موتور در هر سال از  نتیجه احتراق نادرست موتورهای این خودروها وارد خاک و سفره های آب های زیرزمینی و رودخانه های ما می شوند. محققان حتی روغن موتور را در تخت های سنگی کف رودخانه دیده اند. در تگزاس، به‌خاطر نگرانی های مربوط به اثرات زیست محیطی منفی بر روی منابع دریایی و گونه های در معرض خطر، مسیرهای وسیعی در مسیرهای همجوار با دریا بسته شده اند. این مناطق شامل مناطق با صخره های دندانه ای، صخره های ساحلی تا ارتفاع 100 فوت،مناطق طبیعی، رودخانه های حفاظت شده، مناطق فرهنگی و سایت های حساس می باشند.

آثار تردد اتومبیل های آفرود بر اکوسیستم ها

آثار تردد اتومبیل های آفرود بر اکوسیستم ها

اثرات ناشی از تردد اتومبیل های آفرود بر اکوسیستم ها

آفرود ها اغلب نقش کلیدی در گسترش گیاهان مهاجم که تهدیدی برای اکوسیستم ها هستند را دارند؛ یک مطالعه در مونتانا نشان داد که هزاران دانه این گیاهان در فرورفتگی لاستیک های آفرودها حتی تا 10 مایل باقی می مانند و با رشد و بذر افشانی دوباره آنها مواد سمی در فضا منتشر شده و  باعث بروز برخی ناراحتی های تنفسی دانش آموزان آن منطقه شده استترمیم زمین حتی از طریق روند بازسازی طبیعی و بازیابی طبیعی ممکن است سال ها طول بکشد و این به دلیل وقایع طبیعی  چون سیل های مکرر در داخل سیستم های رودخانه ها و عوامل دیگر طبیعت است و همچنین خودروهای آفرود هم روند طبیعی رفع خستگی خاک را اگرچه در مقیاس کمتر، اما متوقف می کنند.

علاوه بر بالا بردن رسوب و افزایش فرسایش مسیر رودخانه هنگام حرکت خودروهای آفرود، از دست رفتن پوشش گیاهی نیز می تواند باعث افزایش دمای آب و کدر شدن (از مواد جامد معلق) آن شود. دمای آب بالا باعث حلالیت اکسیژن محلول شده و ظرفیت اکسیژن آب را کاهش می دهد همچنین این دماهای بالا باعث افزایش متابولیسم، تنفس و نیاز به اکسیژن بیشتر برای ماهی و دیگر موجودات آبزی می شود. کدورت آب موجب کاهش نفوذ نور خورشید به آب می شود که ممکن است جلبک ها، فیتوپلانکتون و سایر گیاهان آبزی که بسیار وجود حیاتی ای دارند را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین به طور بالقوه فعالیت های فتوسنتزی را محدود می کند فعالیت هایی که بسیاری از ارگانیسم های گیاهی برای بقا به آن نیاز دارند. مواد جامد معلق می توانند پس از ته نشینی، تخم و اسپرم ماهی ها را در خود غرق می کنند که این امر باعث پایین آمدن میزان تولید مثل آنها می شوند، این ذرات ریز همچنین باعث پر کردن فضاهای بینابینی زیرمجموعه های بزرگتر مانند سنگ و شن و ماسه یعنی زیستگاه رشد موجودات آبی مانند حشرات آبزی و غیره می شوند و سایر حیواناتی که برای بقا و تخم ریزی به آب شفاف و بستر نفوذ پذبر نیاز دارند را از این موهبت بی بهره و روز به روز به انحطاط نزدیکتر میکند.

«هاوریک» طی تحقیقاتش به این نتیجه رسید که حتی حیات وحش نیز تحت تاثیر آفرودها قرار دارند ،با عبور این اتومبیل ها و ایجاد سر و صدای بسیار، ضربان قلب و استرس و متابولیسم این موجودات به مقدار زیادی بالا رفته و روی سلامت جسم آنها تاثیر منفی دارد. این تنها بخشی از تاثیرات منفی این اتومبیل ها می باشد و از تاثیرات دیگر آنها را می توان به جابجایی های خاک گرفته تا جلوگیری از خودسازی خاک منطقه و تغییر در میزان تولید مثل موجودات اشاره کرد.

اثرات مستقیم آفرود در حیات وحش در مناطق مختلف در سراسر کوهستان های آمریکا نیز ثبت شده است. سر و صدا بسیار زیاد این خودروها خود بر روی برخی از پستانداران و خزندگان کوچک تاثیر منفی می گذارد. برای مثال برخی موش های صحرایی برای محافظت خود از شکارچیان به گوش های بسیار حساسی مجهز هستند و صدای زیاد این خودروها می تواند به طور مستقیم بر این حس شنوایی اثرات منفی داشته باشد و حتی باعث خونریزی گوش و از دست دادن موقت شنوایی و در نهایت طعمه قرار گرفتن آنها شود. مقادیر و فرکانس صدای تولید شده توسط آفرودها در کویر کالیفرنیا تاثیر مستقیمی روی جمعیت موش های صحرایی داشته و خطری روشن برای سلامتی حیات وحش طبیعی هستند حیات وحش برای بقا به خاک، گیاهان، هوا و آب نیاز دارد. هنگامی که هر یک از این الزامات طبیعی تغییر می یابد، حیات وحش وابسته به آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

  • ۹۷/۰۴/۲۳
  • مجید مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی