اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله پایگاه داده یا دیتابیس (Database) از سری مقالات کامپیوتر با 53 صفحه و فرمت اجرایی Word

قبل از اختراع کامپیوتر، سازمان ها و شرکت ها از سیستم های دستی برای نگهداری اطلاعات خود استفاده می کردند. اطلاعات در پوشه های مجزا نگهداری می شدند، که با افزایش اطلاعات، دسترسی به آن ها سخت تر و دشوار می شد، مانند بایگانی سنتی یک سازمان.

با رشد روز افزون اطلاعات و حجم زیاد آن ها نیاز به یک برنامه و سخت افزار مدون حس می شد. از این رو با اختراع کامپیوتر، سیستم های فایل جایگزین سیستم های دستی و سنتی شدند. سازمان ها و شرکت ها اطلاعات را در کامپیوتر و در یک فایل مجزا ذخیره می کردند و برنامه نویسان با استفاده از زبان های نسل سوم مانند کوبول و بیسیک برنامه هایی برای تهیه گزارشات و دست کاری اطلاعات ذخیره شده بر اساس این اطلاعات می نوشتند. ایراد وارد به این سیستم های فایل، عدم یکپارچگی آن ها بود. بنابراین، سیستم های فایل به مرور زمان جای خود را به پایگاه داده ها دادند.

مقاله ای در مورد پایگاه داده را برای این ساعت از سایت دانلود آرتیکل آماده کرده ایم. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است به صورت زیر می باشد :

  1. در ابتدای مقاله پایگاه داده تعریف شده و تاریخچه آن بیان شده است.
  2. در ادامه انواع و مدل های دیتابیس مورد بررسی قرار گرفته شده است.
  3. سپس به ویژگی های سیستم مدیریت Database اشاره شده است.
  4. یکی دیگر از موضوعاتی که در این مقاله پیرامون آن بحث شده است SQL می باشد.
  5. و در آخر آموزش چند نوع دستور برنامه نویسی مرتبط با پایگاه داده ها می باشد.
دانلود مقاله پایگاه داده

دانلود مقاله پایگاه داده

مثال هایی از کاربردهای پایگاه داده

برای شروع بحث درباره پایگاه داده، ابتدا به طور مختصر بعضی از کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در این بحث پایگاه داده را به عنوان مجموعه ای داده های به هم مرتبط و سیستم مدیریت آن را نرم افزاری در نظر میگیریم که وظیفه کنترل و مدیریت دسترسی بر داده ها را بر عهده دارد. همچنین به صورت کلی از اصطلاح سیستم پایگاه داده به عنوان مجموعه ای از برنامه های کاربردی مرتبط با آن استفاده خواهیم کرد :

  • خرید از فروشگاه

وقتی از فروشگاه محله تان کالایی را می خرید، احتمالاً فروشنده فروشگاه به یک پایگاه داده دسترسی دارد. مثلاً شخصی که کالا را بررسی می کند ممکن است از یک وسیله بارکد خوان برای خواندن مشخصات اجناس خریداری شده استفاده کند. این وسیله نیز به یک برنامه کاربردی متصل است که از بارکد برای پیدا کردن کالا استفاده می کند.

  • خرید توسط کارت اعتباری

زمانی را به یاد آورید که کالایی را با استفاده از کارت اعتباری می خرید، فروشنده مبلغ خرید شما را از موجودی این کارت کم می کند و به حساب خود واریز می کند. این کار به صورت خودکار توسط کارت خوان متصل به حساب فروشنده صورت می گیرد. عملکرد این سیستم به گونه ای است که پایگاه داده ای وجود دارد که اطلاعات مربوط به حساب افراد و فروشنده را ذخیره می کند و مبلغ مورد نظر را با اتصال به بانک صادر کننده کارت مشتری از حساب مشتری کسر و با اتصال به حساب بانک متصل به کارت خوان فروشنده واریز می کند.

  • استفاده از کتابخانه عمومی

شما هنگامی که برای مطالعه به کتابخانه می روید، احتمالاً پایگاه داده ای وجود دارد که در آن، همه جزئیات مربوط بهکتاب های موجود در کتابخانه و همچنین اطلاعات مربوط به خوانندگان کتاب ها، رزرو آنها و … موجود می باشد. همچنین سیستم کامپیوتری وجود دارد که به خوانندگان اجازه می دهد کتاب خود را از روی مشخصات مؤلف، عنوان و یا موضوع کتاب پیدا کنند. این سیستم رزرو کتاب ها را مدیریت می کند و به خوانندگان اجازه می دهد که کتابی را رزرو و یا اگر کتابی در دسترس بود آن را امانت بگیرند. کتاب ها همچنین دارای بارکدی همانند آنچه در مثال فروشگاه گفته شد، هستند که اطلاعات ورود و خروج کتاب ها توسط آنها بررسی می شود.

  • رزرو بلیط مسافرت در آژانس مسافرتی

شما هنگامی که از آژانس مسافرتی درباره تعطیلات پرس و جو می کنید، احتمالاً آژانس به چندین پایگاه داده که شامل جزئیات تعطیلات و پرواز است، دسترسی دارد. وقتی مقصد سفر را تعیین می کنید، این سیستم همه ترتیبات لازم جهت رزرو را انجام می دهد. در این مورد، سیستم باید مطمئن شود که دو آژانس مختلف، صندلی های موجود در پرواز را دو بار رزرو نکند. برای مثال، اگر تنها یک صندلی در پرواز از اصفهان به تهران موجود باشد و دو آژانس سعی کنند در آخرین لحظه به طور همزمان صندلی را رزرو کنند، در این صورت سیستم موجود باشد و دو آژانس سعی کنند در آخرین لحظه به طور همزمان صندلی را رزرو کنند، در این صورت سیستم این موقعیت را تشخیص داده و تنها اجازه می دهد که یکی از آنها صندلی را رزرو کند و به طور خودکار آژانس دیگری را با خبر می کند که صندلی خالی دیگر وجود ندارد. همچنین آژانس مسافرتی ممکن است پایگاه داده مجزایی نیز برای صورت حساب داشته باشد.

دانلود مقاله دیتابیس

دانلود مقاله دیتابیس

روش بانکی یا پایگاه داده ای

برخلاف سیستم های فایل، در سیستم های پایگاه داده ها، داده ها به صورت یکپارچه و تنها در یک محل ذخیره شده اند و کاربران می توانند به صورت اشتراکی و همزمان از این داده ها استفاده کنند.

در این سیستم برخلاف سیستم های فایل، کاربران به داده ها دسترسی مستقیم نداشته و درخواست های خود را در قالب یک دستور سطح بالا به یک نرم افزار از پیش ساخته به نام DBMS تحویل می دهند. و این نرم افزار با استفاده از روال های پیچیده ای که در اختیار دارد پاسخ مناسب را به آن ها بر می گرداند.

تعریفی کوتاه از پایگاه داده (Database)

پایگاه داده ها، پروسه ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات و چرخه بین ورودی، عملیات برای پردازش و نحوه نمایش آنهاست. پایگاه داده ها را در زبان انگلیسی دیتابیس به معنای بانک اطلاعاتی نیز می گویند.

پایگاه داده ها از اجزای گوناگونی تشکیل شده است. به عبارت دیگر پایگاه داده ها از داده ها و اطلاع تشکیل شده است. داده ها واحدهای سازنده اطلاعات هستند و اطلاع از پردازش داده بدست می آید.

دانلود مقاله Database

دانلود مقاله Database

اجزای یک سیستم پایگاه داده

  1. سخت افزار
  2. نرم افزار : که شامل سیستم عامل، برنامه های کاربردی که توسط برنامه نویسان و برای یک محیط عملیاتی نوشته می شوند مثل برنامه های حسابداری، حقوق و دستمزد و … .
  3. کاربران : که شامل مدیران سیستم که بر عملکرد کلی سیستم نظارت دارند، مدیران پایگاه داده ها که استفاده بهینه و کارآمد از پایگاه داده ها از نظارت می کنند، طراحان پایگاه داده ها که همان معماران پایگاه داده ها هستند، برنامه نویسان که برنامه های کاربردی لازم برای کار با پایگاه داده ها را مطابق با نیازمندی های کاربران طراحی و پیاده سازی می کنند، کاربران نهایی مانند اپراتورها و مدیران سازمان ها.
  4. پروسیجرها : که شامل دستوراتی هستند که برای اجرای قوانین حاکم بر سیستم نوشته می شوند.
  5. داده ها.
دانلود تحقیق در مورد پایگاه داده

دانلود تحقیق در مورد پایگاه داده

معماری پایگاه داده ها

حال سئوالی که مطرح می شود این است که داده ها را چگونه می توان طراحی نمود که هم نرم افزار و هم کاربران به آسانی به آن ها دسترسی داشته و قادر به درک آن ها باشند؟

بانک اطلاعاتی نرم افزار پیچیده و قدرتمندی برای مدیریت اطلاعات می باشد. این نرم افزار رابط بین داده های ذخیره شده و کاربران می باشد. نرم افزارهای پیچیده معمولاً به صورت لایه ای طراحی می شوند به این ترتیب که برای نرم افزار چندین لایه در نظر گرفته می شود و هر لایه انجام بخشی از عملیات سیستم را بر عهده می گیرد. برای بانک های اطلاعاتی نیز یک معماری لایه ای در نظر گرفته شده است.

در این بخش ما یک معماری برای سیستم بانک اطلاعاتی معرفی می کنیم. طرح چنین چهارچوبی برای توضیح مفاهیم کلی بانک های اطلاعاتی و همچنین توضیح اجزای مختلف سیستم بانک اطلاعاتی دارای اهمیت زیادی می باشد. اما نمی توان ادعا نمود که هر سیستم بانک اطلاعاتی در این چهارچوب خلاصه می شود و یا این که این چهارچوب تنها چهارچوب ممکن می باشد.

  • دید خارجی : همان دید کاربران پایگاه داده نسبت به آن می باشد.
  • دید ادراکی (مفهومی) : دید مدیر پایگاه (DBA) نسبت به آن می باشد (معمولاً همان ER).
  • دید داخلی : نحوه ذخیره شدن پایگاه داده روی رسانه ذخیره سازی است.
  • زبان میزبان (HL) : برای نوشتن رابط کاربری برنامه به کار می رود. مانند زبان های Java، C#، ++VC.
دانلود تحقیق درباره دیتابیس (Database)

دانلود تحقیق درباره دیتابیس (Database)

مدل های پایگاه داده ها

مدل پایگاه داده ها مجموعه ای از ساختارهای منطقی است که ساختار داده ها و روابط میان داده ها را نمایش می ده. مدل های پایگاه داده ها را می توان به دو گروه اساسی تقسیم کرد : مدل های انتزاعی و مدل های پیاده سازی.

مدل های انتزاعی ساختار منطقی داده ها و روابط منطقی میان آن ها را نشان می دهند. این مدل ها تنها مشخص می کنند در پایگاه داده ها چه چیزی باید ارائه شود و به چگونگی پیاده سازی نمی پردازند. مدل های انتزاعی شامل مدل موجودیت رابطه یا ERM و مدل شی گرا یا OOM می باشد.

مدل های پیاده سازی مشخص می کنند آنچه در مدل های انتزاعی در نظر گرفته شده است چگونه بایستی پیاده سازی شود. این مدل ها شامل مدل سلسله مراتبی، مدل شبکه ای و مدل رابطه ای می باشند.

  • ۹۶/۱۱/۲۱
  • مجید مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی