اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله استانداردهای ایزو (ISO) از سری مقالات مدیریت با 100 صفحه و فرمت اجرایی Word

استانداردهای ISO موضوع مقاله ای است که می خواهیم در ادامه این مطالب از سایت دانلود آرتیکل توضیحاتی کامل به شما بدهیم و در آخر در صورت نیاز داشتن به اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ای مفصل در این مورد را دانلود نمایید و از اطلاعات آن نهایت استفاده را ببرید. مطالب مهمی که در این مقاله آمده است را به 5 قسمت تقسیم می کنیم و مطالب مهم این پنج قسمت را این گونه بیان می کنیم : در ابتدا اطلاعاتی درباره سازمان بین المللی استاندارد ISO داده شده است. در ادامه، سازمان ISO و استانداردهای مدیریت کیفیت توضیح داده شده است. سپس مبانی مدیریت کیفیت توصیف شده است. در قسمت بعدی نیازمندی های نظام مدیریت کیفیت ذکر شده است. و در آخر به موضوع اجرای استانداردهای مدیریت کیفیت در سازمان پرداخته شده است.


دانلود مقاله استانداردهای ایزو

دانلود مقاله استانداردهای ایزو

استانداردها چه هستند؟

استانداردها توافق نامه های مستندی شامل مشخصه های فنی یا سایر مترهای معینی هستند که به منظور تطبیق با قوانین، راهبردها با تعاریف ویژگی ها و تضمین تطبیق مواد، محصولات، خدمات و فعالیت ها با اهدافشان، استفاده می شوند.

به طور مثال شکل و اندازه کارت های اعتباری، کارت های تلفن و کارت های هوشمند که بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسند توسط استاندارد بین المللی ایزو تعیین شده است، با پیروی از این استاندارد است که قطر این کارت ها 76/0 میلی متر تعریف شده است و این بدین معنی است که از کارت های اعتباری در سراسر دنیا می توان استفاده کرد.

به این ترتیب استانداردهای بین المللی با بالا بردن میزان اطمینان و کارایی محصولاتی و خدماتی که استفاده می کنیم زندگی را برای ما آسان تر می کنند.

ایزو چیست؟

سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) یک فدراسیون جهانی استانداردهای ملی است که از 130 کشور عضو تشکیل شده است (از هر کشور یک عضو).

ماموریت ISO ترویج توسعه استاندارد سازی و فعالیت های مرتبط با آن در دنیا با هدف تسهیل مبادلات بین المللی محصولات و خدمات و توسعه همکاری در زمینه فعالیت های فکری، علمی، تکنولوژی و اقتصادی است.

فعالیت های ایزو که در قالب توافق های بین المللی است، به عنوان استانداردهای بین المللی منتشر می شود.

دانلود تحقیق استانداردهای ISO

دانلود تحقیق استانداردهای ISO

نام ایزو

از نظر بسیاری از افراد بین عنوان کامل این سازمان «International organization for Standardization» و کوته نوشت آن «ایزو» ارتباطی نیست، چرا که کوته نوشت عنوان سازمان کلمه «IOS» است و اگر «ISO» یک کوته نوشت باشد، این عدم ارتباط صحیح به نظر می رسد.

در حقیقت ISO کلمه ای است که از واژه یونانی ISOS مشتق شده است و به معنی برابر و هم اندازه است که ریشه آن پیشوند iiso است که درباره گروهی از اصطلاحات، این مسئله اتفاق افتاده است نظیر «ایزومتریک» به معنی سنجش اندازه یا ابعاد و «ایزونومی» به معنی قوانین یا افراد در برابر قانون است.

از واژه هم اندازه بودن (برابری) تا استاندارد نگرش خاصی مطرح بوده است که منجر به انتخاب ایزو به عنوان نام سازمان که روایی بیشتری دارد، شده است. به علاوه نام «ایزو» در سراسر دنیا اشاره به این سازمان دارد و این به منظور جلوگیری از رواج کوته نوشت های مختلف زبان کشورهای عضو سازمانه بوده است، در غیر این صورت در زبان انگلیسی «IOS» را داشتیم و در زبان فرانسه «OIN»، به هر حال، در حال حاضر در سراسر دنیا این سازمان با نام ISO شناخته می شود.

هزینه های کیفیت (جهت راه اندازی ISO چه هزینه هایی را باید پرداخت؟)

یکی از ویژگی های دستیابی به کیفیت این است که هزینه فراوان در پی دارد، هزینه فراوان و پیچیدگی در امور، این هزینه ها عبارتند از :

  1. هزینه های بازرسی : کنترل محصول / خدمات در ایستگاه های مختلف کاری؛
  2. هزینه های پیشگیری : آزمایشگاه کالیبراسیون طرح کیفیت محصول / خدمات؛
  3. هزینه های داخلی کیفیت : اصلاح ضایعات (نواقص) محصول / خدمات قبل از رسیدن به دست مشتری؛
  4. هزینه های خارجی کیفیت : نظیر جبران خسارت مشتری یا تعویض محصول، در غیر این صورت خطر از دست دادن مشتری و یا مشتریان جدید است، همچنین ارائه خدمات رایگان و گارانتی از دیگر هزینه های خارجی کیفیت است.
ISO standards

ISO standards

نیازمندی های نظام کیفیت (عناصر 20 گانه ISO)

ISO به منظور دستیابی به کیفیت به چند نکته توجه دارد این نکات تحت عنوان نیازمندی های نظام کیفیت مطرح می شود :

  1. مسئولیت مدیریت
  2. نظام مدیریت
  3. بازنگری قرارداد
  4. کنترل طراحی
  5. کنترل مدارک و داده ها
  6. خرید (خرید مطابق با نیاز باشد)
  7. کنترل مواد تدارک شده توسط مشتری
  8. شناسایی و ردیابی محصول
  9. کنترل فرآیند
  10. بازرسی و آزمایش در همه مراحل، نه فقط مرحله پایانی
  11. کنترل و بازرسی، اندازه گیری و آزمون
  12. وضعیت بازرسی و آزمون
  13. کنترل محصول / خدمات نامنطبق
  14. اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
  15. جابجایی، انبارش، بسته بندی و تحویل
  16. کنترل سوابق کیفیت
  17. ممیزی های داخلی کیفیت
  18. آموزش به افراد سازمان برای نگه داشتن و با توسعه کیفیت : در این مورد گفته می شود که تا افراد سازمان به کیفیت دست پیدا نکنند، نظام کیفیت اجرا نمی شود، بدین معنی که ابتدا افراد بایستی یک نظام کیفیت را درک کنند.
  19. ارائه خدمات
  20. فنون آماری : درباره اهمیت بررسی های آماری در یک نظام کیفیت یکی از اندیشمندان گفته است که «تا چیزی را کمی نکنیم از آن مطلع نیستیم».
  • ۹۶/۱۱/۲۴
  • مجید مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی