اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود طرح توجیهی تولید چای و بسته بندی چای از سری مقالات کارآفریتی با 46 صفحه و فرمت اجرایی Word

چای یکی از رایج ترین نوشیدنی های جهان است و به علت فواید ارزشمند و اثرات مثبت بر سلامت انسان، به عنوان یک گیاه دارویی مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بیش از 30 کشور چای خیز جهان، مبادرت به تولید چای سیاه می کنند.

چای یک نوشیدنی است که به طور منظم و شایع بعد از آب، مصرف می شود به طوری که در چین 48/4 درصد مردم بالای 30 سال عادت به مصرف چای دارند و در انگلستان بیش از 90 درصد زنان مسن چای می نوشند.

مصرف روزانه چای به طور متوسط در چین 20 فنجان، ژاپن 7 فنجان و در هلند 4 فنجان است. این آمار نشان دهنده اهمیت قابل توجه این نوشیدنی در سراسر جهان است. ایران با جمعیت حدود 1 درصد از جمعیت کل جهان، حدود 4 تا 4/5 درصد از مصرف کل چای را به خود اختصاص داده است و در گروه مصرف کنندگان عمده چای در جهان قرار دارد.

فرایندهای کلی چای شامل جمع آوری برگ ها، انتقال، شستشو، تمیز کردن، خشک کردن، غربال کردن و فرآوری برگ ها (پلاس، مالش، تخمیر، خشک کردن، درجه بندی و بسته بندی) و نگهداری فرآورده فرایند شده می باشد. تفاوت میان انواع چای ناشی از نوع فرایند، شرایط رشد، منطقه جغرافیایی کشت یا در مورد چای سفید زمان جمع آوری برگ های چای است. در تهیه چای سفید، برگ ها قبل از باز شدن کامل چیده و جمع آوری می گردند. این کار زمانی صورت می گیرد که هنوز کرک سفید نرمی روی جوانه های وجود دارد.

دانلود پروژه کارآفرینی تولید چای و بسته بندی چای

دانلود پروژه کارآفرینی تولید چای و بسته بندی چای

اهمیت اقتصادی تولید و بسته بندی چای

چای یکی از محصولات اساسی و استراتژیک کشور و ارزان ترین نوشابه بعد از آب است. با توجه به اهمیت مصرف چای در ایران و محدودیت مناطق کشت آن که تنها در شرایط آب و هوای شمال ایران عمل می آید، در حدود 32000 هکتار از خاک این کشور زیر کشت این گیاه قرار دارد که ایران عمل می آید، در حدود 32000 هکتار از خاک این کشور زیر کشت این گیاه قرار دارد که قسمت اعظم آن به روش دیم است.

میزان چای خشک تولیدی کشور مصرف داخلی را تامین نمی کند. از سوی دیگر، با توجه به هزینه های مراحل داشت و برداشت در باغ های دایر از نظر اقتصادی نیز در مقایسه با بعضی از محصولاتی دیگر از جمله برنج از درآمد کمتری برخوردار است، بنابراین با توجه به روند افزایش جمعیت کشور لازم است برای افزایش تولید برگ سبز چای اقداماتی صورت گیرد.

این اقدامات با استفاده از روش های به زراعی و ایجاد شبکه های آبیاری تحت فشار از یک سو و توسعه اراضی و استفاده از واریته های پر محصول (به نژادی) از سوی دیگر است.

مصرف سرانه چای در کشور سالیانه در حدود 1.5 کیلوگرم است. جمعیت ایران در حدود 1% جمعیت جهان است اما بالغ بر 5% مصرف کل چای جهان، اختصاص به ایران دارد و این بازگو کننده گرایش فوق العاده مردم ایران به مصرف این نوشابه می باشد. اگر چه ایران با حدود 1/5% تولید چای در جهان یکی از کشورهای تولید کننده چای محسوب می شود اما فقط 47% مصرف خود را می تواند از تولید داخلی تامین نماید.

اهمیت کشاورزی چای در مناطق چایکاری شده کشور در حد بسیار بالایی بوده، تا آنجا که باغ های چای درآمد اصلی اهالی این مناطق را تأمین می کند. اگر بخواهیم  جنبه های اشتغال زایی، تولیدی و سرمایه گذاری را در نظر بگیریم باغ های چای سرمایه هنگفتی را در زمینه تولید محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.

اهمیت اشتغال این افراد نه تنها از نظر تولیدی بلکه از جنبه های دیگر حائز اهمیت است و اگر بخواهیم افراد خانواده این تعداد کشاورز را نیز به حساب بیاوریم گروه زیادی در زمینه تولید چای به فعالیت پرداخته اند. به طور کلی وجود باغ های چای و ایجاد زمینه های کاری از یک طرف سبب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر شده، از سوی دیگر برای تولید و عمل آوری محصول به دست آمده از باغ های چای بیش از یک صد و سی و پنج کارخانه تولید چای در مناطق مختلف چایکاری احداث شده که در کارخانه ها نیز گروه زیادی از هموطنان به کار و فعالیت و کسب مشغول هستند.

دانلود طرح توجیهی تولید و بسته بندی چای

دانلود طرح توجیهی تولید و بسته بندی چای

مراحل مختلف تولید چای

برگ چای را با روش های گوناگونی به عمل می آورند. اما متداول ترین چای های جهان چای سبز و چای سیاه هستند. برای تهیه چای سیاه شرایط تخمیر (اکسیداسیون) برگ و از بین رفتن سبزینه را فراهم می آورند، د صورتی که در چای سبز این فرآیند انجام نمی گیرد.

چای سبز اصولاً چای تخمیر نشده است ولی چای سیاه به چای تخمیر شده گفته می شود. تخمیر صرفاً روی پلی فنل های موجود در چای انجام می گیرد. یکی از ترکیبات اساسی چای پلی فنل ها (مواد تاننی) هستند که به طور عمده در رنگ و مایه دار بودن نوشابه چای دخالت دارند. این مواد در برگ سبز به صورت ترکیباتی بی رنگ و محلول هستند که چنانچه از برگ تازه استخراج شوند ممکن است فاقد رنگ بوده، احیاناً به علت وجود کلروفیل و سایر ترکیبات رنگی دیگر کمی رنگین به نظر برسند.

خروج این مواد از برگ های پلاس شده با سهولت بیشتری انجام می گیرد و علتش نفوذپذیری برگ پلاس شده است. این مواد که قابض و تلخ و محلول هستند در ابتدای تخمیر تغییرات زیادی را متحمل می شوند به طوری که ابتدا به صورت مواد زرد رنگ در می آیند که محلول است و تلخ و قابض بودن خود را حفظ می کند ولی به تدریج که تخمیر ادامه می یابد بر اثر تغلیظ و تراکم به ترکیباتی متمایل به قرمز با رنگ روشن و محلول در می آیند که بهترین کیفیت را به نوشابه چای می بخشد.

هم زمان با این تغییرات مقادیر آن ها به شدت کاهش یافته، بر حسب نوع کیفیت برگ اولیه و چگونگی جریان تولید چای از 20-18 درصد برگ سبز و در حدود 14-6 درصد چای خشک نشان می دهند زیرا وقتی تخمیر به نحو مطلوب انجام نگیرد یا مدت آن طولانی شود، ترکیبات قرمز رنگ فوق که به حد مطلوب خود رسیده اند بر اثر تغلیظ و تراکم بیش از حد به صورت پلی مر، در آمده، حلالیت آن ها در آب کاهش یافته و به صورت سوسپانسیون در می آیند که این امر ترکیبات پلی مری نوشابه های چای را کدر ساخته و از مرغوبیت آن می کاهد.

تولید چای و بسته بندی چای

تولید چای و بسته بندی چای

وضعیت کنونی صنعت تولید چای در ایران

در حال حاضر تولید چای در داخل کشور از نظر کیفیت متنوع می باشد به طوری که از چای مطلوب و با کیفیت جهت صادرات استفاده می گردد و نوع دیگر چای که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست برای مصرف داخلی در نظر گرفته شده است.

این امر سبب شده است تا مصرف کنندگان چای نسبت به تولید چای در ایران تمایل نشان ندهند و به سوی مصرف چای خارجی تمایل پیدا کنند. همچنین دلالان چای نیز از این موقعیت استفاده نموده و با خرید چای بهاره و اختلاط آن به چای خارجی آن را به عنوان چای 100 درصد خارجی و با قیمتی بالا در بازار عرضه می کنند.

از طرف دیگر دولت با اتخاذ سیاست های جدید در ورود چای (در سال های پیش با ممنوع بودن واردات چای اکثر نیاز داخل از طریق واردات چای قاچاق تامین می گردید) سعی در جلوگیری قاچاق چای داشته است اما به دلیل مشکلات عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح در این بخش نتوانست نتایج مورد نظر متصدیان امر را برآورده سازد به طوری که آمارها و خبرهای منتشره از سوی دست اندرکاران نشان دهنده ناتوانی و عدم کاهش قاچاق چای را دارد که این امر علاوه بر ضررهای فراوان اقتصادی، برای مردم مسائل و مشکلات بهداشتی نیز به همراه دارد (تجربه شخصی نگارنده حکایت از استفاده از مواد صنعتی نامناسب در طول فرایند تولید چای و بسته بندی چای در مبدا دارد، تا جایی که از مرطوب کننده های صنعتی و رفرشرها برای دادن طعم تازگی به چای سنواتی وارداتی استفاده می شود، یا موارد استاندارد بهداشتی حداقلی در تولید رعایت نمی شود).

  • ۹۶/۱۱/۲۵
  • مجید مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی