اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله حسابداری مالیاتی از سری مقالات حسابداری با 78 صفحه و فرمت اجرایی Word

پیش از مطالعه ادامه توضیحات، قبلا 2 مقاله مرتبط با این مقاله در سایت دانلود آرتیکل منتشر شده است. پیشنهاد می کنیم این دو مقاله را نیز مطالعه کنید. مقاله در مورد حسابداری و مقاله درباره مالیات.

مطالب مهمی که در این مقاله آمده است را به صورت خلاصه وار در اینجا ذکر می کنیم. در ابتدا بعد از توضیحاتی پیرامون مالیات و تاریخچه آن، شما با مفهوم ارزش افزوده اقتصادی و مالیات بر ارزش افزوده آشنا می شوید. مالیات بر فروش موضوع بعدی است که در این مقاله به آن اشاره شده است. در ادامه پیرامون مالیات بر مصرف بحث شده است. سپس در مورد اشخاصی که مالیات شامل آنها می شود و معاف از مالیات مطالبی نوشته شده است. مالیات بر درآمد اجاره املاک موضوع بعدی است که در این مقاله دیده می شود. همچنین مالیات بر درآمد مشاغل در این مقاله بررسی شده است. و چندین مطلب دیگر که شما می توانید با دانلود این مقاله به کل مطالب آن دسترسی پیدا کنید.

دولت ها در دنیای امروزی، یکی از مهمترین و غیر قابل انکارترین سازمان ها به شمار می روند. آن ها وظایف مهمی چون امنیت، آموزش، بهداشت و دادرسی را بر عهده داشته و در این راستا نیاز به بودجه های کلان دارند که از طریق مالیات جبران پذیر است.

درباره نقش مالیات در اقتصاد کشورها بحث های فراوانی شده است که شاید یکی از مهم ترین رویکردهای اقتصادی در هر کشوری باشد. در عصر کنونی یکی از پایه های اساسی حکمرانی خوب، ترقی و پیشرفت و ارایه خدمات به مردم، در نتیجه دریافت مالیات است.

جدیدترین رابطه دولت با حسابداری از رابطه بین حسابداری و مالیات و به طور مشخص مالیات بر درآمد و حسابداری نتیجه می شود. تکنیک های حسابداری در هر کشور با اصول و قوانین مالیاتی آن کشور ارتباط نزدیک دارد و بدون آگاهی از قوانین و مقررات مالیاتی نمی توان بنیاد حسابداری و مالی یک دستگاه را بنا نهاد.

ارتباط حسابداری با مالیات

دریافت درست مالیات بر درآمد مستلزم تعیین درست درآمد است و تعیین درست درآمد مودیان مالیاتی در گرو برپایی نظام های حسابداری پیشرفته در واحدهای اقتصادی است به این ترتیب دولت در نقش مالیات گیرنده، لزوما به پیشرفت در موسسات، اعم از خصوصی، عمومی، تولیدی و خدمات علاقه مند است.

پس دولت و به طور مشخص مراجع تشخیص و وصول مالیات، از این دیدگاه یکی از استفاده کنندگان از نتایج عملکرد سیستم های حسابداری در موسسات اعم از خصوصی یا عمومی محسوب می شوند. در جمع بندی ارتباط ارتباط دولت و حسابداری سه نقش یا کارکرد زیر را می توان برای دولت قائل شد :

  • نقش استفاده کننده از خدمات حسابداری
  • نقش استفاده کننده از اطلاعات مالی
  • نقش نظارت و هدایت
دانلود تحقیق حسابداری مالیاتی

دانلود تحقیق حسابداری مالیاتی

به طور خلاصه ارتباط حسابداری با مالیات را می توان در موارد زیر جستجو کرد :

  1. چگونگی نحوه تحریر دفاتر قانونی
  2. چگونگی محاسبه و نحوه پرداخت انواع مالیت های تکلیفی
  3. نحوه محاسبه انواع هزینه های قابل قبول در سیستم مالیاتی و حسابداری
  4. روشهای محاسبه استهلاک اموال، ماشین آلات و تجهیزات و ضرایب متعلقه به آنها
  5. چگونگی تهیه و تنظیم انواع اظهارنامه های مالیاتی (مالیات بر درآمد شرکت – مالیات بر درآمد اجاره …)
  6. نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اقتصادی
  7. نحوه محاسبه از خدمات حسابداران رسمی در حسابرسی مالیاتی
  8. نحوه حسابرسی مالی صورت های مالی اساسی
  9. چگونگی انحلال و تصفیه شرکت ها
آشنایی با حسابداری مالیاتی

آشنایی با حسابداری مالیاتی

مفهوم حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی عبارت است از محاسبات و ثبت های مربوطه به انواع مالیات هایی که به عملیات و عملکرد یک واحد تجاری مربوط می شود و از قوانین مالی و مالیاتی کمک می گیرد و به بررسی اثرات مالیاتی تجاری و اقتصادی واحد می پردازد. بسیاری از موسسات موظف به محاسبه سود مشمول مالیات و پرداخت مالیات بر درآمد به مراجع مالیاتی هستند.

گرچه ارقام درآمد و هزینه که مبنای محاسبه درآمد مشمول مالیات قرار می گیرند شبیه ارقامی هستند که برای تعیین سود در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری به کار می روند، اما این عینا یکی نیستند. اختلاف آنها حائز اهمیت است و نمی توان برای محاسبه سود، به قوانین مالیاتی اتکا کرد؛ به عنوان مثال :

قوانین مالیاتی در برخی از کشورها اجازه می دهند که درآمد مشمول مالیات در مواردی بر مبنای حسابداری نقدی محاسبه شود، در حالی که اصول پذیرفته شده حسابداری چنین عملی را مجاز نمی داند و مبنای مورد قبول این اصول مبنای تعهدی است.

اگر موسسات پیش بینی کنند که نرخ های مالیاتی در آینده افزایش نمی یابد؛ معمولاً سعی می کنند که در دوره جاری، حداقل درآمد مشمول مالیات را گزارش و پرداخت مالیات بر درآمد را تا حد امکان به دوره مالی بعد موکول کنند.

این منظور با شناسایی هزینه در زودترین زمان مجاز قانونی شناسایی و در آمد در دیرترین زمان ممکن تأمین می شود؛ در واقع نفس عمل، انتقال درآمد و هزینه از دوره ای به دوره دیگر است. معمولا در بلند مدت، تفاوت چندانی بین جمع مبالغ درآمد و هزینه های محاسبه شده در چارچوب «اصول پذیرفته شده حسابداری» و بر مبنای «قوانین و مقررات مالیاتی» وجود نخواهد داشت.

همه چیز در مورد حسابداری مالیاتی

همه چیز در مورد حسابداری مالیاتی

در بسیاری از کشورها استفاده از هر دو روش گفته شده را در محاسبه سود مجاز دانسته اند که در نتیجه سود به دو رقم مختلف ارائه می شود. این دو رقم عبارتند از :

  1. سود گزارش شده در صورت های مالی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری و درآمد مشمول مالیات.
  2. بر مبنای قوانین و مقررات.

مثال اول :

مقررات مالیاتی بسیاری از کشورها اجازه می دهد که بهای تمام شده برخی از دارایی های ثابت در مدت کوتاه تر از عمر مفید آن مستهلک و به هزینه منظور می شود. علاوه بر این، موسسات می توانند مبالغ بیشتری بابت هزینه استهلاک در سال های آخر باقی می ماند. این عمل سبب می شود که در سال های اول عمر دارایی های ثابت، هزینه بیشتر و درآمد مشمول مالیات کمتر محاسبه گردد و این خود یکی از راه های تشویق واحدهای صنعتی به سرمایه گذاری بیشتر در دارایی های ثابت به شمار می آید.

مثال دوم :

طبق قانون مالیات های مستقیم ایران، هزینه ها و زیان ها در حد معین از لحاظ محاسبه درآمد مشمول مالیات قابل قبول است و زائد بر آن بر آن پذیرفته نمی شود؛ از این رو، اجرای مقررات قانونی موجب بروز اختلافاتی بین سود گزارش شده در صورت های مالی طبق اصول پذیرفته شده حسابداری و درآمد مشمول مالیات بر مبنای قوانین و مقررات مالیاتی می شود.

به طور کلی، موسسات باید درآمد مشمول مالیات خود را طبق مقررات قانونی و سودرا بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری، محاسبه و گزارش کنند. موسسات عموما از مقررات مالیاتی برای محاسبه درآمد مشمول مالیاتی پیروی می کنند در حالی که صورت های مالی خود را بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری تهیه می نمایند.

  • ۹۶/۱۱/۲۹
  • مجید مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی