اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان

جدیدترین و مهم ترین اخبار ایران و جهان

شما در این وبلاگ می توانید از جدیدترین و همینطور مهم ترین اخباری که در جهان به خصوص ایران هست رو مطلع شوید

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله استان گیلان از سری مقالات جغرافیا با 37 صفحه و فرمت اجرایی PDF

منابع طبیعی استان گیلان

منابع طبیعی استان گیلان به دو بخش، تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، تقسیم می شود و با توجه به وضعیت خاص استان از نظر زیست محیطی، به بررسی اجمالی منابع طبیعی آب، خاک، پوشش گیاهی و زندگی جانوری آن می پردازیم.

منابع آب استان

منابع آب در هر مکان از جمله گیلان، تابعی است از نزولات جوی که به طور عمده به صورت برف و باران فرو می ریزد. با توجه به ویژگی های اقلیمی، استان گیلان نمناک ترین و پر باران ترین منطقه کشور است، می توان به یقین ادعا کرد که از استثنایی ترین مناطق کشور از نظر برخورداری از منابع آب است. می دانیم آب، الفبای آبادانی و مبنای شکل گیری تمدن است، بنابراین استان گیلان به برکت بهره مندی از این موهبت الهی از سابقه فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است. مناب آب استان به دو بخش تقسیم می شوند : یکی، منابع آب سطحی و دیگری، منابع آب زیرزمینی.

با توجه به شباهت های موجود در موارد فوق، جریان های آبی منطقه، از نظر رژیم آبی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ جز سفیدرود که منشأ آن خارج از استان گیلان است.

منابع آب زیرزمینی در استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد؛ به گونه ای که فراوانی تعداد رودها و تغذیه مناسب آن ها از بستر رودهای اصلی و فرعی، بالا بودن میزان بارش و ضخامت زیاد رسوبات در این محدوده، موجب شکل گیری سفره های آب شیرین غنی شده است.

منابع آب سطحی منطقه به دو بخش آب های ساکن و جاری تقسیم می شوند که بیشترین نقش را در تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف مصرف در استان بر عهده دارند. منابع آب ساکن که شامل دریای خزر و آبگیرها (تالاب ها و استخرها) می شوند، از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و از گذشته های دور، در ارتقای سطح زندگی مردم کناره آن ها به اشکال مختلف موثر بوده اند.

خاک استان

شرایط خاص آّب و هوایی استان گیلان به ویژه میزان بالای رطوبت و بارندگی زیاد و اعتدال هوا، در تشکیل خاک های گیلان نقش عمده ای ایفا کرده اند. به طور کلی، خاک های استان به دو بخش کوهستانی و جلگه ای تقسیم می شوند.

خاک جلگه ای : جلگه گیلان از مواد آبرفتی تشکیل شده و بر روی آن، خاک های متنوعی از تخریب انواع سنگ های رسوبی، آذرین و دگرگونی به وجود آمده است. فرایند رسوب گذاری به عنوان مهمترین عامل در تشکیل و تکامل خاک ها در این بخش به حساب می آید.

خاک کوهستانی : در مناطق کوهستانی گیلان، عناصر آب و هوایی در تشکیل خاک تاثیر بیشتری دارند؛ بنابراین، با توجه به تفاوت آب و هوا و نوع سنگ، میزان فرسایش متفاوت بوده، در نتیجه از نظر نوع و ضخامت خاک و نیز پوشش گیاهی، شرایط متفاوتی در ارتفاعات مختلف دیده می شود.

جنگل های گیلان

جنگل به عنوان عالی ترین شکل پوشش گیاهی نمادی از عملکرد مشترک آب، هوا و خاک است. استان گیلان از این موهبت الهی به وفور برخوردار است؛ به گونه ای که بالغ بر یک سوم از مساحت استان را جنگل پوشانده است.

چشم اندازهای جنگلی گیلان را در مجموع می توان به دو بخش، جلگه ای و کوهستانی، تقسیم کرد. در بخش جلگه ای استان، به دلیل تفاوت در نوع خاک و میزان آب موجود در آن دو نوع متمایز جنگلی دیده می شود.

  1. جنگل های کم و بیش ماندابی با خصلت دوگانه باتلاقی – جنگلی با درختانی چون توسکا، لرک و سفیدپلت. در این جنگل ها برخی گونه های سرخس به صورت سرشاخه زی بر روی درختان رشد کرده، منظره خاصی ایجاد کرده اند.
  2. جنگل هایی که بر روی خاک های با زه کشی نسبتاً مناسب رشد کرده اند و گونه های غالب آن بلوط، شمشاد، راش، نارون و دیگر درختان پهن برگ که به نام جنگل های هیرکانی معروف اند.
  • ۹۶/۱۲/۰۶
  • مجید مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی